Oras in Judetul Constanta, 22100 loc.; situat pe malul drept al Dunarii, la confluenta vaii Carasu cu fluviul; 45 m alt.
Asezare straveche atestata de numeroase probe arheologice din neolitic, epocile bronzului si fierului, peste care s-a suprapus puternica cetate romana si romano-bizantina numita Axiopolis (se pastreaza inca portile de nord si de sud, urmele unei bazilici de cimitir, precum si ale valului de pamant ce se intindea pana la Tomis).
La marginea dunareana a orasului se afla capatul estic al marelui pod dublu - feroviar si rutier - cu aspect monumental, dat in folosinta in anul 1987, unul dintre cele mai mari din Europa.
Vechiul si noul pod peste Dunare
Primul complex feroviar de poduri a fost construit de Anghel Saligny in anii 1890-1895, cuprinzand podul si viaductul Borcea (lung de 970 m), viaductul Balta Borcei (1450 m lungime), viaductul si podul principal avand o lungime de 750 m si o inaltime de 37 m; la capatul podului dinspre Cernavoda a fost ridicat, din bronz, un impresionant monument (doi dorobanti) in memoria eroilor cazuti in Razboiul de Independenta (1877-1878); complexul feroviaro-rutier terminat in 1987, ce se desfasoara alaturi de vechiul pod feroviar, este alcatuit din doua linii paralele feroviare la mijloc si cate o cale rutiera, cu mai multe benzi de circulatie, pe margini. Acest tronson de autostrada si de magistrala feroviara masoara 17,2 km, dintre care 3,2 km sunt poduri si viaducte.Tot la Cernavoda se afla capatul dunarean al Canalului Dunare- Marea Neagra, materializat printr-o mare ecluza, de altfel, similara cu perechea ei de la celalalt capat, de la Agigea, cu dimensiunile de 310/25, cu porturi de asteptare pentru navele care urmeaza sa fie ecluzate. Canalul are o lungime de 64,2 km si se desfasoara in cea mai mare parte pe valea Carasu, avand o latime ce variaza intre 60 si 90 m la fund si o adancime de 7 m. In afara celor doua porturi de la extremitati, au mai fost amenajate inca doua (la Medgidia si Basarabi), iar dintre cele 36 de poduri ce traverseaza canalul se evidentiaza podul de peste ecluza de la Cernavoda, cu o lungime de 571 m si o deschidere peste canal de 81 m, ca si Agigea (ultimul cu 4 benzi de circulatie, o lungime de 152 m, fara piloni de sustinere, fiind ancorat pe 10 cabluri). De-a lungul canalului s-a construit o cale ferata pe o lungime de 60 km. Al doilea canal, de fapt o ramificatie a celui de sus, dat in functiune in noiembrie 1987, lung de 26,6 km, porneste de la Poarta Alba, trece pe langa localitatea Ovidiu si ajunge in apropierea orasului Navodari, unde se bifurca (un brat ajunge pana la portul mineralier Luminita, celalt se cupleaza cu acvatoriul portului Midia).
In apropierea podului feroviar de peste Dunare, a fost pusa in evidenta o cariera romana de piatra, in cadrul careia au fost descoperite doua figurine de lut, denumite "Ganditorul" si "Femeie sezand".
- Seimeni - rezervatie fosilifera; - Capidava - vestigiile unui castru roman de pe vremea lui Traian, devenit cetate la jumatatea sec. III, cand s-a ridicat un puternic zid de aparare; cetatea, de forma dreptunghiulara (105.130m), dispunea de turnuri prismatice si avea menirea sa pazeasca drumul de trecere dintre Dobrogea si Tara Romaneasca.