Fructificarea valorilor în societate

valoriEchilibrul social este conturat de valorile care reușesc să-și facă simțită prezența și, în același timp, să schimbe concepții, să ajute la dezvoltarea personală a indivizilor, să aducă emoție acolo unde cotidianul a dezumanizat simțămintele.

Este de la sine înțeles, confirmă statisticile, că valorile adevărate vor fi apreciate indiferent de timp, generații, zone geografice. Imperativele unei epoci nu vor putea plasa o valoare autentică într-un con de umbră. Chiar dacă contemporanii unui scriitor, ai unui pictor, artist, etc. nu reușesc să prețuiască  la adevărata valoare o anumită manifestare artistică, cu timpul aspectele cu adevărat importante vor căpăta prestigiul meritat. Spre exemplu Shakespeare, Picasso, Mozart și-au cristalizat prezența în toate epocile, statutul lor fiind incontestabil.

Totuși, anumite opinii susțin că fructificarea unei valori poate să o plaseze la periferia interesului societății, să fie ignorată sau greșit înțeleasă. Promovarea unei valori este vitală pentru ca aceasta să fie înțeleasă în mod integral. Spre exemplu, în România există numeroase persoane care au un bagaj infirm de informații despre cultura românească, iar răspândirea informațiilor despre însușirea deosebită a unui produs de artă este esențială. Pe de altă parte, concomitent cu promovarea valorilor adevărate, sunt infiltrate și aspecte ale unor nonvalori, ceea ce va conduce la crearea unor idei false și  la supraaprecieri. Totodată, promovarea unor aspecte nocive pentru societate va crea o viziune neglijabilă asupra valorilor autentice .

Acest aspect a început să fie discutat încă din a doua  jumătate a secolului al XIX-lea, când Titu Maiorescu sublinia în Convorbiri literare, în articolul În contra direcției de astăzi în cultura română pericolul pe care îl presupune imitarea unor concepte artistice occidentale sau încurajarea mediocrității. În concepția criticului, valorile se impun singure, nu este necesară o propagandă pentru a obține aprecierea societății. Oamenii trebuie să conștientizeze că nu pot trăi într-un mediu în care valorile adevărate sunt neglijate în favoarea unor plăsmuiri.

În altă ordine de idei, același subiect, fructificarea valorilor, poate duce la cunoașterea unor noi valori. Prin fructificarea conceptelor unor scriitori de talie internațională, noi valori se pot ivi în atenția publicului, astfel dezvoltându-se o gamă variată de valori recunoscute prin promovare.

Promovarea este eficientă atunci când se are în vedere calitatea produsului promovat.

Mihaela – Ștefania Puțeanu


Publicat

în

,

de către