Educația STEM capătă tot mai multă importanță, fiind necesară pentru o economie globală interconectată. Acronimul se referă la o gamă de discipline academice precum științe, tehnologie, inginerie și matematică, menite să aducă un aport benefic și semnificativ în pregătirea oferită de sistemul de învățământ în aceste domenii. Ele asigură dezvoltarea forței de muncă, modelând viziunea studenților în conformitate cu cerințele pieței. De menționat este și inițiativa STEAM, propusă de Georgette Yakman, cea care a introdus arta în rândul acestor materii, considerând că între ele există o conexiune ce corespunde sistemului socioeconomic global.
Progresul în ariile STEM este vital, fiind nevoie de cât mai mulți specialiști care să activeze în domeniu. Cu toate acestea, dintotdeauna s-a înregistrat o slabă reprezentare a sexului feminin, care suferă descurajări sau discriminări ce duc la mutilarea dorinței de a construi o carieră în această direcție. Astfel, aproape jumătate din potențialul global este risipit, fapt ce încetinește obținerea progresului mult dorit.
Cu scopul de a oferi o soluție la această problemă, în 2012 Statele Unite ale Americii au pus bazele așa numitului Equal Futures Partnership. Inițiativa constă în implicarea unui număr de 22 de țări care au rolul de a identifica obstacolele întâmpinate de femeile interesate să participe la viața economică și politică. În funcție de propriile probleme, fiecare națiune are angajamentul de a înlesni procesul de integrare a femeilor în STEM prin promovarea educației civice și a leadership-ului pentru fete și prin mărirea suportului oferit femeilor antreprenoare.
Pentru a putea aborda situația în mod corespunzător, este necesară înțelegerea poziției în care se află femeile în acest context. Deși înregistrează un număr scăzut, cercetările arată că femeile aduc un câștig cu 33% peste medie atunci când activează în unele arii STEM, dovedindu-se foarte productive. Totuși, ele obțin salarii mai mici decât bărbații. Cu toate acestea, felul în care ele se implică în studierea acestor materii în timpul școlii diferă de nivelul de interes arătat de băieți. Dacă la sfârșitul clasei a 8-a băieții tind spre alegerea unor viitoare cursuri care să le deschidă drumul spre științe sau inginerie, fetele optează pentru lumea afacerilor sau funcții manageriale. Lucrurile se schimbă în ultimii ani de liceu, când, indiferent de gen, elevii doresc înceapă cariere în domeniul științelor sau al matematicii. Singura diferență se înregistrează cu privire la domeniul ingineriei, procentul de fete care aspiră la o astfel de carieră fiind mai mic. Se poate observa că femeile preferă în general să lucreze cu oamenii, având interese artistice și sociale, în timp ce bărbații preferă să lucreze cu obiecte, dovedind un simț practic și realist.
Posibilele motive care duc la o implicare redusă a femeilor în STEM sunt lipsa de suport în cadrul acestor domenii și dominația numerică a bărbaților. Astfel, acestea se orientează spre direcții umaniste, alegând să fie profesoare, psihologi, sociologi etc. Un alt obstacol este dat de femeile care ajung să aibă o carieră de succes într-un mediu dominat de bărbați. În loc să le deschidă calea, acestea trec la a fi principalele adversare ale viitoarelor colege de muncă. O astfel de atitudine se explică prin faptul că aceste femei cred că numărul redus al reprezentantelor sexului frumos nu sta dovadă a stereotipurilor negative, ci se consideră pe ele însele a fi o excepție de la regulă, argumentându-și succesul prin atribuirea unor merite proprii speciale.
Cu toate acestea, există soluții care pot duce la o răsturnare de situație. Un exemplu de bază este combaterea stereotipurilor prin simpla convingere a indivizilor de faptul că acestea există și trebuie evitate. De asemenea, promovarea modelelor de succes este o bună metodă de încurajare. Puterea exemplului stimulează motivația, determinând femeile să creadă în capacitățile lor și în faptul că pot ajunge la succesul pe care altora nu le-a fost imposibil să-l atingă. Facilitarea accesului la mentori este de asemenea esențial, asigurând menținerea interesului tinerelor pentru o cariera în STEM. Autoafirmarea are același efect, tinerele care găsesc curajul de a vorbi despre pasiunea lor și despre cariera pe care și-o doresc devenind modele pentru celelalte, inspirându-le.
EduSoft promovează prezenţa fetelor în domeniile STEM, în acest sens noi am organizat un Concurs de Informatică pentru Fete, „The Beauty of Code – The Code of Beauty„, precum şi un workshop pe tema STEM, la care au participat mai multe eleve din Republica Moldova.