Vernisaj organizat de Gh. Zărnescu la Galeria „Nouă” din Bacău

Vernisajul expoziției organizate de Gheorghe Zărnescu cu un colaj de Dany Madlen-Zărnescu din 23 aprilie 2018, de la Galeria „Nouă” din Bacău, configurează un univers plastic de certă profunzime reflexivă și prospețime.

Expoziția se adresează oamenilor care au nevoie să li se vorbească despre ce e mai ascuns și nemărturisit în ei: idei, forme vizuale complexe, astfel încât orice privitor găsește puncte de reper la care să se poată raporta.

„Ceea ce face ca o exprimare să devină artă este aportul de trăire, sensibilitate, inventivitate și frumos pe care acesta îl aduce”, îl citez aici pe sculptorul Gheorghe Zărnescu.

Admirându-i creațiile expuse la Galeria „Nouă”, gândesc că nicio altă artă nu este atât de aproape de viață, de problemele ei vitale și de temele ei eterne, de jocul de umbre și lumini al intimităților ei, joc fascinant și pasionant, ca sculptura.

Gheorghe Zărnescu

Orice operă de artă se analizează pe bază de legi estetice. Acest vernisaj a prezentat opere tot una și una. Originalitatea lor nu este numai artistică, dar și tematică. Fiecare dintre ele aduce și un mod original de a aborda o problemă de viață. Artistul începe prin a se afunda în substanță pentru a se regăsi într-o stare de egalitate cu tot ce se află pe pământ. Se plasează într-un punct foarte îndepărtat, al originii lucrurilor la nivelul creației, acolo unde află formule valabile pentru om, animal, plantă, mineral, elemente pentru toate forțele rotitoare.

În arta lui Gheorghe Zărnescu nu există dogme, nici erezii. Credința trăiește în artist și provoacă creația. Recunoaștem în opera lui Gheorghe Zărnescu ideea esențială, profund tulburătoare, a demersului său artistic, aceea a unei viziuni de ordin epistemologic care duce la o schimbare a înțelegerii lumii înconjurătoare. Artistul alege căi de exprimare și de manifestare a propriilor porniri lăuntrice, iar lucrările sale sunt reprezentări ale subiectului ales. Formele lor oferă perspective inedite ale adevărurilor pe care le-a descoperit artistul.

Citește și  Crâmpei de prospeţime în Roman

Impresii despre Dany Madlen-Zărnescu și arta sa

Dany Madlen a fost o artistă fascinată de pregnanța materială a lucrurilor și elementelor naturii, dar, în același timp, ea a știut și să inventeze. Și nu doar ceea ce pare implacabil în fizionomia retorică a unui artist: forme, tehnici, structuri analogice, ci și subiecte, motive. În definitiv, orice artist care extrage un nou motiv plastic din continuumul nediferențiat al existenței, îl și inventează, hărăzindu-i un concept și o formă rațională.

La acest nivel al motivelor specifice și, aparent, nespecifice, spiritul inventiv al artistei comandă tehnici de lucru, dar în același timp și perspectivei, viziunii, care este în ultimă instanță o viziune morală. Pentru Dany Madlen-Zărnescu, forța și puterea de seducție nu sunt efecte ale deformării obiectului sau ale decuplajului inedit. Ele rezultă din accentul pus pe surprinderea materialității datelor nemijlocite ale realului. Artista a privit lumea ca pe o carte de semne necunoscute, aparținând aceluiași alfabet, ea este o adeptă a unității lucrurilor și fenomenelor existenței.

Arta promovată de către Dany Madlen-Zărnescu ține de o figurativitate aluzivă, niciodată directă, niciodată univocă. E ca și cum obiectivele reprezentate ar visa la o pierdere a identității, pentru a recădea în magma agitată a cosmosului primordial. Sentimentul integrării într-un cosmos, fie el de mici sau de mari dimensiuni, îl poți avea doar în acest spațiu al consubtanțialității prescrise ce-l aflăm încă o dată în expoziția de la Galeria „Nouă” a Uniunii Artiștilor Plastici din Bacău.

Echipa EduSoft, alături de Gheorghe Zărnescu și ceilalți invitați prezenți la eveniment

Tudor Chelariu