Temele pentru acasă – necesitate sau povară?

tema_pentru_acasaTemele pentru acasă, un subiect controversat atât pentru elevi cât și pentru profesori. Știm deja că elevii nu aprobă această metodă, pentru ei fiind doar responsabilități inutile care îi ține ocupați și stresați înafara orelor de curs.

De multe ori ne izbim de atitudinea defensivă a elevilor vis-a-vis de teme. Acest lucru se întâmplă probabil din cauza faptului că elevul în general nu înțelege de ce i se dă de făcut teme pentru acasă.

Deci dragi elevi, de ce primiți teme pentru acasă? Pentru că școala e nasoală… ați fi tentați să răspundeți, dar nu!

Temele pentru acasă au un scop precis, și un rol esențial în dezvoltarea elevilor atât pe plan școlar cât și pe plan personal.

În primul rând temele ajută elevul să consolideze informația învățată la școală. Tot ce se învață la școală e menit să contribuie la construirea unei baze solide de informații care va ajuta elevul să se simtă pregătit în fața anumitor provocări în demersul procesului de învățare. Dacă temele nu sunt făcute la timp, informația învățată în clasă se pierde, se uită, lucru care duce la formarea carențelor în baza informațională a elevului.

Temele pentru acasă sunt menite să stimuleze creativitatea elevului. Temele la limba română de exemplu sau cele pentru limbile străine învățate. Prin rezolvarea exercițiilor de acest fel elevului îi este stimulată creativitatea, vocabularul și ideile căpătând fluență, iar în timp elevul nemaisimțindu-se în pană de idei atunci când este pus în fața provocării de a scrie un text.

Scrierea temelor constituie o activitate antrenantă pentru responsabilizarea elevului. Educarea elevului/copilului cu spirit de responsabilitate este un proces extrem de sănătos și benefic. Acesta trebuie pus în fața micilor responsabilități încă de la vârste fragede. În acest fel se asigură dezvoltarea unui adult capabil și cu un simț al responsabilității dezvoltat.

Puterea de concentrare de asemenea, este foarte bine antrenată în timpul temelor de acasă. În timpul orelor la școală, elevul se concentrează intens maxim 20 de minute din 50. Lucru care poate fi recuperat activitățile de lucru de acasă. Puterea de concentrare are un rol esențial în procesul de învățare. Rezolvarea sarcinilor pentru acasă în mod conștiincios crește în timp capacitatea de concentrare a elevului.

Contează foarte mult felul în care elevul alege să-și facă temele. Temele nu trebuiesc făcute în grabă și în mod superficial. Temele ar trebui să consolideze informația învățată în clasă. Pauzele sunt foarte importante în timpul temelor. De asemenea, temele se scriu într-o cameră luminată bine, aerisită, curată. Ordinea pe birou este foarte importantă, lucrul într-un mediu ordonat este mai eficient.

Temele nu ar trebui întotdeauna să fie kilometrice, cantitatea ar trebui să fie direct proporțională cu nivelul  de școlarizare al elevului și să aibă legătură cu informația predată în clasă.

Diana-Elena Melinte