Școlarizarea obligatorie și efectele ei

read-316508_640Analfabetismul în România a cunoscut o creștere alarmantă în ultimii ani. Motivele financiare și lipsa unei viziuni clare după absolvirea studiilor sunt principalele motive invocate de părinții ai căror copii nu frecventează cursurile școlii. Ministerul Educației, printr-o Ordonanță de urgență privind Legea Educației a crescut durata învățământului obligatoriu la 11 ani (clasa pregătitoare, clasele I-VIII și primele două clase din învățământul liceal, a IX-a și a X-a). Prin această modificare s-a urmărit eficacitatea procesului de învățare asupra personalității elevului. Prin prelungirea perioadei de studiu elevul are posibilitatea să-și consolideze noțiunile învățate și să-și profileze un orizont personal de valori. În cei 11 ani de studiu elevul are posibilitatea să-și descopere aptitudinile și să îmbine noțiunile învățate cu vocația într-o carieră de succes.

Ministerul Educației a considerat că în urma celor 11 ani elevul va dobândi informațiile necesare pentru a putea pătrunde bine pregătit în societate. Cu toate acestea, există voci care susțin că prin această creștere familiile cu venituri modeste sau, în unele cazuri, inexistente sunt puse în dificultate, întrucât nu pot acoperi cheltuielile de școlarizare. Fondul clasei, fondul școlii, rechizite, îmbrăcăminte și alte necesități reprezintă o adevărată povară pentru familiile care au ca singură sursă de venit ajutorul social.

Pe de altă parte, creșterea duratei de școlarizare va contribui considerabil, în opinia autorităților, la motivarea elevilor pentru a învăța. Practic, prin obligarea elevilor să urmeze cursurile până în clasa a X-a inclusiv, aceștia vor fi nevoiți să învețe mai eficient pentru a absolvi anul școlar.  Însă, anumite statistici vin în contraargumentarea acestei ipoteze. Școlarizarea forțată, susțin sociologii, nu va însemna neapărat o creștere din punct de vedere intelectual. Dacă elevul nu dorește să urmeze ciclul obligatoriu de școlarizare, acesta nu va putea fi motivat să aibă un randament satisfăcător la învățătură.

Susținută argumentativ din două puncte de vedere diametral opuse, obligativitatea școlară rămâne un subiect de actualitate.

Mihaela -Ștefania Puțeanu


Publicat

în

,

de către