„Când faci artă, te joci”

20151022_114511De la prima ediție, 1991, Saloanele Moldovei continuă să fie cea mai sigură punte de comunicare cultural-artistică pentru două centre românești importante, Bacău – Chișinău, ce respiră prin faima ceramicii și a lutului ars.

Maeștri distinși, devotați frumosului de la București, Chișinău și Iași s-au strâns la Bacău, într-o zi de octombrie, când soarele amplifică rugina frunzelor și mirosul de fructe coapte pe fundal colorat autumnal.

De la orele 10:30, Muzeul de Artă din Bacău, Galeriile „Frunzetti” și Muzeul de Istorie au găzduit un vernisaj de expoziții fantastice, 364 la număr, născute pe ambele maluri ale Prutului.

[timed-content-client show=”0:15:1000″ hide=”1:15:10000″ display=”div”]Invită-ne la telefon 0728882288, dacă vrei să scriem și despre evenimentul pe care îl organizezi tu.[/timed-content-client]

 

20151022_110935

„Galeriile Alfa” au fost ambientul perfect pentru decernarea premiilor și diplomelor la an aniversar.

Un moment de arhivă a fost prezentarea revistei „proaspăt ieșită de sub teascuri”, dedicată Saloanelor Moldovei, Museum, despre care atât de plastic a vorbit Iulian Bucur, istoric și critic de artă. 20151022_152906Răsfoind-o, îndrăgostit de metaforă, a comparat, printr-un discurs încântător, revista cu un „seismograf care a înregistrat  toate urcușurile și coborâșurile Muzei” (revistei). A încercat, de asemenea, să aducă o lumină nouă în viața maeștrilor prin a-i numi Homo Ludens, deoarece, „când faci artă, te joci.”

La 25 de ani de activitate neîntreruptă, Saloanele Moldovei au sfidat artiști plastici din spațiul românesc să participe la expoziția-concurs cu câte o lucrare de excepție. Cu această ocazie, am avut prilejul de a-l cunoaște pe ceramistul basarabean Valeriu Vânagă, premiat la Chișinău pentru lucrarea „Dialog” – un refugiu al formelor rotunde, îmbrăcate în nunațe puternic subliniate, debordând prin pofta de a se face auzite, aduse la viață până la pragul de vociferare a ambuteiajului de cuvinte ce-și pândesc clipa siderală. Întrebat, artistul a vorbit metaforic despre sufletul compoziției: „lucrez cu ceramică arsă, iar prin „Dialog” am transpus ideea comunicării a tot ce este în jur”. 20151022_155648Tentat de non-verbalul obiectelor, autorul compoziției a reușit să cucerească premiul Muzeului de Arte din Chișinău prin acele trei piese sferice care rotunjesc vârful ascuțit al tăcerii și sparg timpane prin tocmai călătoria atomilor ceramici, îmblânziți de culorile carmine coapte la foc.

De la întâlnire nu a lipsit nici Tudor Stăvilă, istoric și critic de artă de la Chișinău, care a deschis frumos evenimentul, iar Gala Premiilor a debutat cu strângerea unei perechi de mâini de aur – ale sculptorului drag Gheorghe Zărnescu, decernândui-se Premiul Ministerului Culturii din Republica Moldova de către Președintele Uniunii Artiștilor Plastici din Chișinău, Bolboceanu Dumitru, căruia, la rândul lui, i s-a conferit Premiul Complexului Muzeal din Bacău.20151022_153747

Maestrului Nicu Enea, „nu cel din urmă, dar cel dintâi”,  i s-a decernat Premiul Ilie Boca, încheind cu demnitate gala.

Seara a atins superlativul la Centrul de Cultură „George Apostu”, oaspeții având parte de un recital la pian, dar și alte surprize frumoase.

Maria Dicusar