Alimentaţia vegetariană – da sau nu?

vegetarianNu de puţine ori am auzit că o dietă vegetariană implică realmente o schimbare a stilului de viaţă, mai ales în contextul societăţii actuale, când tot mai multe vedete militează pentru o astfel de alimentaţie. Dobândind o popularitate extrem de crescută, se afirmă adesea că aceasta este calea către un trai sănătos, dar oare acesta să fie adevărul?

O conduită alimentară lipsită de carne reprezintă, în definitiv, un regim, ceea ce presupune acordarea unei atenţii sporite sănătăţii organismului, acordându-i un anumit echilibru nutriţional. Astfel, prin excluderea cărnii, se impune necesitatea de a compensa anumite carenţe printr-o practică raţională şi inteligentă a acestui stil de viaţă.

La capitolul avantajelor se înscrie o serie largă de argumente. În primul rând, alimentaţia vegetariană furnizează un număr mare de fibre şi astfel se aduce un aport semnificativ de antioxidanţi, minerale şi vitamine, esenţiale în dezvoltarea unui organism sănătos. În timp ce consumul de grăsimi animale determină creşterea colesterolului, această dietă presupune un consum minim de grăsimi, mai ales cele saturate, şi astfel se reduce riscul creşterii în greutate. Mai mult, legumele şi fructele conţin zaharuri naturale, enzime benefice şi oligoelemente ce facilitează digestia şi uşurează tranzitul intestinal.

Toate acestea conduc la diminuarea riscului de înbolnăvire de afecţiuni precum: hipertensiune arterială, accident vascular cerebral, boli de inimă, diabet, artrită reumatoidă, osteoporoză, boli de rinichi, calculi biliari sau cancer. Constatările ştiinţifice referitoare la cancer vizează cu precădere cancerul pulmonar, de ficat sau cel mamar.

În ceea ce priveşte dezavantajele, în mod clar acestea există, dar cel mai important lucru este că acestea pot fi combătute prin respectarea unor principii esenţiale. Dieta vegetariană este deficitară în proteine, vitamina B12, zinc şi fier. Astfel, problemele ce pot surveni sunt  lipsa de energie, anemia, lipsa de atenţie, oboseala, irascibilitatea, imunitatea scăzută, accelerarea ritmului de îmbătrânire, căderea părului şi deformarea unghiilor sau apariţia unor dificultăţi în cicatrizarea rănilor.

Citește și  E-urile și alimentația

Pentru a compensa aceste lipsuri, este importantă alegerea unor alimente care să asigure toate categoriile nutriţionale necesare organismului nostru. Deficitul major în dieta vegetariană este, în mod evident, cel al proteinelor, indispensabile corpului. În acest sens, aliaţii vegetarienilor devin produsele lactate, cerealele integrale, ouălele şi legumele uscate, precum mazărea, fasolea sau năutul. Carenţa de fier poate fi preîntâmpinată prin consumul diverselor tipuri de seminţe, cereale, brocoli sau spanac. De asemenea, consumul de cereale este deosebit de important pentru asimilarea vitaminei B12, a cărei lipsă poate determina afecţiuni majore are sistemului nervos. Nu în ultimul rând, zincul, necesar unei bune funcţionări a sistemului imunitar, poate fi dobândit din cereale, leguminoase sau crustacee.

Adoptarea unei diete vegetariene este un pas deosebit de important, ce implică anumite riscuri. De aceea, este recomandată consilierea şi supravegherea medicală permanentă, pentru a putea urma o schemă de alimentaţie potrivită carenţelor organismului tău.

Adelina-Mihaela Poenaru