Femeia şi rolul ei în mass-media

Este neîndoielnic faptul că femeia a căpătat un statut elevat în cadrul societăţii, câştigându-şi independenţa şi egalitatea în raport cu partea masculină. Cu toate acestea, se consideră adesea că imaginea pe care mass-media o conturează devine adesea înjositoare, întrucât femeia devine un obiect comercial, menit să atragă consumul sau să amplifice procesul de încasare a banilor la un nivel mult mai înalt.

woman-sexy-femeie

A prezenta femeia sub multiple ipostaze, mai mult sau mai puţin degradante, cu scopul de a stimula interesul bărbaţilor sau de a atrage atenţia către diverse buticuri, alterează imaginea reală consolidată de aceasta, denaturând rolul pe care ea îl deţine în societate.

Mai mult decât atât, o portretizare eronată a femeii, ca simplu element atractiv în strategia de marketing, poate configura o percepţie eronată asupra acesteia din punctul de vedere al unor mentalităti vulnerabile. În acest sens, adolescentele sunt cele care, luând contactul, prin intermediul televiziunii sau al internetului cu femei de natură perfectă, au tendinţa de a-şi plia dorinţele şi aspiraţiile pe tiparurile eronate ce li se servesc. Astfel, pentru multe dintre acestea, femeia ideală echivalează cu cea din spoturile publicitare, o frumuseţe artificială ce produce un mare impact asupra modului în care tinerele înţeleg să aprecieze frumosul şi să-şi înţeleagă statutul social. În plus, daunele utilizării unei imagini defectuoase a femeii poate declanşa în rândul adolescentelor o intensă preocupare faţă de aspectul fizic, în detrimentul educaţiei, fapt ce, din păcate, poate conduce uneori agravarea stării lor de sănătate. Acestea sunt tentate de a apela, prin urmare, la diferite cure de slăbire neindicate în procesul natural de dezvoltare, ce pot determina apariţia unor boli, precum anorexia sau depresia.

Pe de altă parte, femeia, privită ca simbol al frumuseţii în orizontul uman, poate să transforme mass-media într-o cale ce-i facilitează accederea la reuşită, evidenţiindu-şi punctele forte ale personalităţii sale. Televiziunea, internetul, presa, întrucât constituie principalele surse de informare, pot fi convertiţi în căi principali de promovare a calităţilor feminine, fie ele fizice, dar mai ales intelectuale.

Se observă că mass-media se implică în evidenţierea femeilor activiste, majoritar implicate în capaniile de ajutorare. Din acest punct de vedere, media reprezintă factorul primordial în a face cunoscută activitatea practicată şi căutarea oamenilor dispuşi să li se alăture. Dacă, pe de o parte, televiziunea capăta un rating mare prin promovarea unor femei frumoase şi cunoscute, ce constituie imagini ale unor astfel de campanii, pe de altă parte, ele obţin un mare beneficiu, prin eficientizarea luptei pentru cauza lor.

Aşadar, putem constata ca rolul femeii în mass-media este unul deosebit de important, aceasta conferind, prin calităţile sale, o notă specifică procesului de promovare. A privi femeia ca o proiecţie idealizată sau obiect comercial ţine, totuşi, de conduita fiecăruia…

Adelina-Mihaela Poenaru


Publicat

în

,

de către