Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman, un monument de Cartea Recordurilor

Crucea Eroilor are forma unei cruci latine, având o înălțime de 39,3 metri și a fost construit între anii 1924-1928 în apropiere de Vârful Caraiman, la altitudinea de 2.291 m, pentru a cinsti memoria celor 30.000 de militari români căzuți în luptele de pe Valea Prahovei, în Primul Război Mondial.

Dacă ați ajuns la Sfinx și ați admirat Babele, faceți o drumeţie şi până la Crucea Caraiman, un cunoscut reper al Văii Prahovei.  Nu vă va lua mai mult de o oră, iar peisajul vă va lăsa fără cuvinte. Veți avea efectiv senzația că vă aflați deasupra lumii.

Monumentul a fost verificat de către experții Guiness World Record pe 14 august 2013, în urma demersurilor făcute de Alexandru Dan Bartoc, fiind desemnată cea mai înaltă cruce din lume amplasată pe un vârf montan. Crucea de pe Caraiman mai este cunoscută și sub denumirea de Crucea Eroilor Neamului sau Monumentul Eroilor de pe Caraiman

O legendă spune că monumentul de pe Caraiman a fost realizat datorită unui vis pe care l-ar fi avut Regina Maria, în care a văzut Munții Bucegi „stropiți cu sângele eroilor”. În urma acestui vis, ar fi decis construcția monumentului de pe Caraiman. Nu s-a dovedit niciodată veridicitatea legendei, dar meritul pentru construcția monumentului a fost atribuit Reginei Maria.

Realizată din materiale reciclate în urma distrugerilor de război

Ulterior, în urma verificărilor făcute de Paul Adrian Cristescu, s-a descoperit într-un  articol apărut în Ziarul „Tricolorul” la Bușteni, pe 1 ianuarie 1922, că inițiativa a aparținut comunității locale din Bușteni.

Foto www.romaniaregala.ro

Crucea Eroilor de pe Muntele Caraiman a fost realizată în perioada 1924 – 1928. Din documentele care conțin informații despre monument, reiese că structura metalică ar fi fost construită din elementele metalice provenite din demontarea podurilor distruse în Primul Război Mondial.

Citește și  Casele Vestali și Florița, două monumente istorice ale Bacăului de actualitate

În urma unei analize a raporturilor dintre constructorul monumentului, Direcția de Poduri a C.F.R., și Societatea Anonimă Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița, s-a stabilit că în primul deceniu de după terminarea Primul Război Mondial, a existat un interes important în reciclarea materialelor feroase rezultate ca urmare a distrugerilor de război.

Construită de muncitorii ceferiști și voluntari

Uzinele Reșița erau singurele în măsură să asigure procesarea fierului vechi, procesare care a avut la bază convenții încheiate cu Direcția de Poduri C.F.R, prin urmare structura metalică a Crucii de pe Caraiman a fost realizată din fier reciclat, reducându-se astfel considerabil cheltuielile de construcție.

Autorul proiectului a fost arhitectul Ludovic Dolinschi, iar de coordonarea și administrarea operațiunii s-a ocupat șeful Direcției de Poduri, inginerul Victor Emanuel Bruckner, inginerii Teofil Revici și Alfred Pilder, cei care au făcut proiectul de rezistență, inginerii Nicolae Ciocârlan și Rudolf Kutatsch, inspectorul Iconomu, dirigintele de șantier Nicu Stănescu și V. Bumbulescu.

Echipa care a construit efectiv monumentul a fost compusă din muncitorii ceferiști de la Direcția de Poduri, de la secțiile mecanice de reparații și întreținere ce făceau parte din Regiunea I – secția VII cu reședința la Sinaia. Acestora li s-au alăturat echipe de voluntari aduși de Societatea ”Cultul Eroilor” și mulți alții care au venit din localitățile învecinate.

Ștefan Domnițeanu