Woody Allen

Woody Allen şi conştiinţa psihanalizei

Woody Allen
Woody Allen (http://uncyclopedia.wikia.com/wiki /File:Woody-Allen-bv01.jpg#filehistory)

Binecunoscutul regizor şi comedian american Woody Allen (n. 1 decembrie 1935), cu numele de naştere Allen Stewart Königsberg, dovedeşte o prodigioasă conştiinţă cinefilă. Producţille sale cinematografice valorifică o serie de personaje care se înscriu în aria de manifestare a nevrozei. Astfel, isterice, paranoice sau psihotice, acestea devin alter-egouri ale celui care, supus în tinereţe unei terapii psihanalitice, va valorifica într-o manieră satirică această experienţă personală.

Se poate identifica modul în care explorează cu o deosebită sete anumite problematici existenţiale, intelectuale şi artistice. Interogaţiile profunde asupra lumii care îl înconjoară îşi găsesc întotdeauna răspunsul în psihanaliză, fie că acest aspect este mai mult sau mai puţin subliniat în pelicolele realizate. De remarcat este şi faptul că însuşi actorul punctează într-un interviu din 2005 pentru Le Figaro importanţa majoră pe care o deţine psihanaliza în conduita creaţiei sale cinematografice şi nu numai: în timp ce voi sunteţi obsedaţi de problemele voastre, îngrijoraţi, deprimaţi, nu veţi reuşi să ajungeţi la concentrare. […] O şedinţă pe o canapea este ca o şedinţă de gimnastică. Psihanaliza a fost antrenorul meu personal.

Aşadar, a recunoaşte unicitatea filmelor sale reprezintă un act de mare uşurinţă, însă a descoperi fundamentele lor şi a le recunoaşte bogăţia este o chestiune ce implică un anumit grad de delicateţe. Estetica particulară a cineastului Woody Allen, ce constituie un real melanj între elementele comice şi cele tragice, între ironie şi profunzime raţională, determină conturarea unei opere cinematografice dintre cele mai demistificatoare, prin raportarea la iluziile ce întreţin existenţa umană.

Dovada acutei sale conştiinţe existenţiale rezidă într-o suită de filme în care psihanaliza reprezintă un concept-cheie în descifrarea mesajului transpus pe marile ecrane. Annie Hall (1977), Manhattan (1979), Interiors (1987), Another Woman (1988), New York Stories (1989), Anything Else (2003) reprezintă doar câteva dintre tilurile peliculelor ce-i oglindesc percepţia analitică.

În materie de producţii comice, Woody Allen îşi dobândeşte experienţa redutabilă în cadrul teatrului Tamiment, unde scrie şi regizează o serie de musicaluri și scheciuri ce sunt preponderent puse în scenă. Într-o etapă ulterioară acesta colaborează cu Larry Gelbart pentru The Chevy Show, spectacol ce a rulat pe canalul NBC timp de 10 ani. Totuşi la capătul acestei perioade, Woody Allen resimte necesitatea interioară de a deveni el însuşi actor de comedie, fapt ce-l va purta pe culmile înalte ale faimei cinematografice.

 Adelina-Mihaela Poenaru


Posted

in

by