Mai multe ore de sport în programa școlară

O minte sănătoasă într-un corp sănătos (Mens sana in corpore sano)

Cu toții știm câsport_edusoftt de importantă este activitatea fizică prin efectul benefic care îl aduce asupra corpului. Îmbunătățește puterea musculară, rezistența, sistemul circulator și respirator. Reduce riscul de îmbolnăvire cu diabet sau boli cardiace și ne ajută să ne menținem o greutate corporală sănătoasă.

Această disciplină în școli este în majoritatea cazurilor mai mult sau mai puțin neglijată. Elevii se atârnă neserios față de sport, când de fapt, ar trebui să se promoveze practicarea diferitelor activități fizice, și să se pună accent pe avantajele practicării sportului.

În ultimii ani, omenirea începe să ducă un mod de viață tot mai sedentar. Computerele, telefoanele, tabletele și toată tehnica  menită să ne ușureze munca – nu fac decât să ne imobilizeze, transformându-ne în „legume”.

În prezent, în școli se desfășoara doar două ore de sport pe săptămână, ceea ce, consider eu, este foarte puțin. Elevii la școală sunt în perioada când corpul acestora se află în dezvoltare, iar activitatea sportivă nu ar aduce decât beneficii stării fizice a lor. E adevărat că programul poate fi încărcat, suntem în continuă dezvoltare și apare tot mai multă informație nouă care ar trebui predată noilor generații care vin și din această cauză unii ar zice că ora de sport nu mai are loc în orarul școlar.

Eu însă, sunt ferm convinsă că anume din această cauză practicarea sportului devine o necesitate pentru elevi. Nu consider că școala trebuie să fie un loc unde elevii se duc de nevoie sau pentru că sunt forțați sau că „așa zice mama”. Printre disciplinele de profil, trebuie să fie și una care să nu solicite concentrarea intelectuală a elevilor, să-i lase să ia o pauză, să uite de stres, să antreneze spiritul de echipă, reflexele și viteza de acțiune.

Și consider că ora de sport, pe lângă avantajele pe care le aduce în plan fizic, servește ca o disciplină recreatoare, iar desfășurarea orei trebuie planificată astfel încât să fie cât mai interactivă și să trezească interesul tinerilor de a face sport. Pentru că efectele sedentarismului le putem observa abia după o vreme, deci pregătirea corporală trebuie să fie o activitate regulată și să înceapă de la o vârstă fragedă.

Pe de altă parte, acest fenomen vine și cu o serie de mici dezavantaje. S-ar putea ca pentru unii elevi ora de sport să devină mult mai interesantă decât alte ore care, prin conținutul lor teoretic, ar putea plictisi și stinge interesul elevului de a mai învăța ceva după sport, sau i-ar obosi în plan fizic, astfel scăzând concentrarea acestora la alte discipline.

O altă parte a problemei poate fi crearea unor diferențieri între elevi care sunt mai mult sau mai puțin înclinați către efectuarea activităților fizice. Deoarece sunt foarte sensibili în această perioadă de trecere și pun un mare accent pe părerea celorlalți despre persoana proprie, unii elevi se pot simți inferiori, sau izolați față de cei care îndeplinesc activitățile fizice cu ușurință.

Însă consider că acest aspect este unul care poate fi ușor rezolvat printr-o atitudine adecvată a cadrului didactic care ar trebui să-i implice pe toți în activități care să accentueze valorile fiecăruia. Pentru că toți suntem speciali în felul nostru.

Elena Echimenco


Publicat

în

de către