Educația sexuală în școli

Societatea suntem noi toți, iar viitorul acesteia îl consideră tinerii care trebui ghidați, dar și înțeleși și sprijiniți pentru asigurarea bunăstării acesteia.

Educația sexuală este unul din subiectele importante asupra căruia se mai poartă discuții și care pentru unii încă reprezintă un subiect tabu.

Oamenii sunt ființe sexuale și viața intimă este o parte componentă a fiecăruia dintre noi. Odată ce suntem mai bine informați, suntem în stare să utilizăm aceste cunoștințe acumulate în folosul nostru pentru a ne proteja de diferiți factori ce ne-ar afecta starea psihofiziologică.

Educația sexualăBazându-ne pe fapte și statistici, constatăm că nivelul de informare privind educația sexuală în rândul tinerilor lasă de dorit și am avea de lucru la acest capitol.
Da, este adevărat faptul că libertatea mass-mediei, accesul la internet și conținutul video și audio difuzat conțin o mulțime de mesaje cu caracter sexual care ar putea fi una dintre cauzele care duc la acest fenomen. Însă adoptarea deciziilor, asumarea responsabilității sunt unele dintre valorile morale pe care trebuie să le cultivăm în rândul tinerilor, pe lângă oferirea informației brute, și de care aceștia trebuie să țină cont.

Țin să subliniez că la 6 mai curent, propunerea de fi introdus obiectul Educație sexuală ca disciplină obligatorie în școli a fost respinsă.

Părerile sunt împărțite la acest capitol, chiar dacă toți dorim doar binele tinerilor noștri. În cele două tabere răsună argumente convingătoare pentru a susține ambele puncte de vedere.

Un aspect pozitiv care l-ar aduce introducerea acestei discipline în școli ar fi nivelul de informare vizavi de schimbările fizice și emoționale, dezvoltarea sexuală și reproducerea, bolile cu transmitere sexuală și metodele de contracepție, relațiile, tipurile de relații, dragoste și angajament.

Dat fiind faptul că în unele familii se discută foarte puțin sau chiar deloc cu copiii referitor la acest subiect, părinților fiindu-le jenă să abordeze acest subiect, școala ar completa acest gol cu informația necesară, care ar ajuta elevul să-și formeze o imagine generală privind acest aspect. Astfel, tinerii ar putea adresa întrebări și ar discuta constructiv despre aspectele care îi preocupă.

Pe de altă parte, unii susțin că introducerea disciplinei ar încuraja începerea vieții sexuale la o vârstă fragedă, că educația sexuală este un subiect foarte intim, ce ține strict de familie, iar abordarea deschisă a acestuia ar intensifica activitatea sexuală a minorilor. Sau abordarea deschisă i-ar jena într-un fel pe elevi unul față de altul, dat fiind faptul că fiecare se dezvoltă mai devreme sau mai târziu decât ceilalți și informația trebuie adusă individual, în conformitatea cu vârsta și pregătirea psihologică a acestuia.

Personal consider că educația sexuală ar trebui introdusă în școli ca disciplină opțională, cu posibilitatea ca, la dorința și cererea părinților, copiii acestora să fie scutiți de frecventarea acestei ore. Dar vorbim despre cazurile în care părinții sunt apți de a aduce această informație în mediul familial. Pentru că într-adevăr, familia este locul în care copilul trebuie să primească toate informațiile referitor la acest subiect, locul unde va fi susținut și încurajat, de unde își extrage un model comportamental, luând ca exemplu relațiile și valorile morale promovate în familie.

Dar, din păcate, nu fiecare familie poate să comunice această informație într-un mod accesibil. Fie că părinții se jenează, fie că nu sunt alături de copii în perioada adolescenței, fie că aceștia consideră de competența organelor educative să aducă aceste informații. Cert este faptul că ne confruntăm cu o problemă și, pentru rezolvarea acesteia, familia și școala trebuie să se completeze una pe alta pentru ca tinerii să fie bine informați. Vreau să subliniez, însă, faptul că de predarea acestei discipline trebuie să se ocupe personal didactic competent și înalt calificat, cadre didactice care să poată oferi aceste cunoștințe într-o manieră accesibilă, să pună accent și pe aspectul moral, nu doar pe partea tehnică a problemei.

Elena Echimenco


Publicat

în

de către