De ce sunt atât de puține femei în IT?

femeie in industria ITDintotdeauna lumea tehnologiei a fost dominată de bărbați, iar o continuă descreștere în rândul femeilor din acest domeniu este semnalată, în ciuda numeroaselor campanii de încurajare a acestora de a intra în domeniului IT.

Belinda Parmer, fondatoarea agenției de marketing „Lady Geek”, folosită pentru consultanța marilor corporații precum Sony sau Vodafone, vine cu un răspuns la această problemă. În cartea „Miss Little Geek”, aceasta include obstacolele pe care femeile le întâmpină într-o astfel de carieră. Autoarea li se adresează atât angajatorilor, guvernului, cât și părinților, considerând că femeile trebuie permanent încurajate să opteze pentru jobul pe care si-l doresc, fără să intre în discuție depășirea unor limite impuse de societate. Nicio profesie nu trebuie să fie împărțită pe sexe, atâta timp cât nu presupune forță fizică, ci pune la bătaie intelectul și aptitudinile. În cartea ei, Parmer demonstrează aportul benefic al femeilor în domeniul IT, argumentând cu rezultate reale: conform studiilor specialiștilor, companiile ale căror echipe manageriale includ femei, înregistrează un câștig financiar cu 34% mai mare.

Este nevoie de o promovare a femeilor de succes care au obținut performanțe în aria lor de lucru, pentru a motiva tinerele talente să înceapă o carieră în IT. Modele precum Marissa Mayer, recent numită leader executiv în cadrul companiei Yahoo, sau Sheryl Sandberg, care deține a doua cea mai înaltă funcție în cadrul Facebook, reprezintă exemple motivaționale pentru tinerele care doresc o carieră în industria tehnologiei.

În afară de atmosfera intimidantă dată de dominația sexului masculin, femeile resping domeniul computațional și din alte motive. Acestea privesc lucrul pe calculator drept ceva care nu se pliază pe feminitatea lor. Fondatoarea Rewired State, Emma Mulqueeny, a început din anul 2009 să organizeze evenimente menite să faciliteze interacțiunea dintre mentori și tinere absolvente. Încercând să promoveze Young Rewired State, Mulqueeny a sesizat o scădere a procentului de fete interesate. Motivul a fost tipul promovării, care punea accentul pe părțile negative, plecând de la premisa că există un număr prea mic de femei în IT, iar acest domeniu este unul mai mult specific bărbaților. Astfel, ideea formată în jurul acestui fapt era că doar „tocilarele” ar avea acces în lumea computerelor.

Schimbând modul de abordare prin a scoate din discuție diferențele de gen, s-a înregistrat o creștere a numărului de femei dornice de o carieră în industria tehnologiei. Prezentarea acestui domeniu într-o manieră universală estompează temerile de orice fel, ajungându-se la o naturalețe din partea tuturor celor interesați. Soluția este, se pare, eliminarea inegalităților din mentalitatea oamenilor, pur și simplu prin neluarea lor în considerare, prin lipsa menționării acestor aspecte. Cei în mâna cărora stă puterea de a interveni sunt, în primul rând, părinții și educatorii, care trebuie să informeze copiii despre aria profesională într-o manieră obiectivă. Avantajele și dezavantajele menționate trebuie să fie strict legate de activitatea desfășurată pe care domeniul respectiv o implică. Un job normal pentru o persoană este jobul care îi place. O femeie nu trebuie să se simtă respinsă dintr-un domeniu anume, iar societatea, în loc să-i ofere motive pentru care să se teamă, trebuie să-i ofere motive pentru care teama este nejustificată. Un exemplu de campanie în acest sens este oferit de Google, care a dezvoltat un algoritm ce identifică, cu scopul de a le combate, motivele pentru care femeile renunță la o carieră în cadrul companiei.

Femeilor li se pun capacitățile la îndoială, ajungând să se simtă descosiderate. Leila Johnston, colaboratoare la proiectul Happenstance din cadrul Sheffield’s Site Gallery, a fost întrebată cât știe de fapt despre domeniul în care activează. Astfel de adresări pun la îndoială capacitățile profesionale ale femeilor, fiind etichetate drept mai puțin competente decât bărbații. Atitudinile de acest fel sunt descurajatoare, găsindu-și și astăzi locul într-o societate care se vrea emancipată.

Motivația bazată pe aspecte legate de gen nu este suficientă. Femeile nu vor începe să facă ceva doar pentru că sunt femei. Atitudinea care le-ar pune în mișcare este una care i s-ar potrivi oricărei persoane, indiferent de sex, adresându-i-se individului. Modelele de urmat sunt acei oameni care luptă pentru ceea ce vor, indiferent de obstacole, fără să țină cont de „gura lumii”. Îmbrățișând acest gând, oricine va căpăta curajul de a-și depăși limitele.

Fotomodelul Karlie Kloss a oferit o bursă în IT fetelor talentate, numită „Kode with Karlie”, despre care puteţi citi aici.

EduSoft promovează prezenţa fetelor în domeniile STEM, în acest sens noi am organizat un Concurs de Informatică pentru Fete, „The Beauty of Code – The Code of Beauty„, precum şi un workshop pe tema STEM, la care au participat mai multe eleve din Republica Moldova.

Gabriela Tăbăcaru